fredag 16 september 2011

Flying Dog Horn Dog Barley Wine

Ratebeer

Dags för ännu en najs Barley Wine från jänkarna i Maryland denna gång. 

Mkt mörk är denna barley. I princip lika svart som en porter om man ser på glaset i normal rumsbelysning. Kollar man i lite mer ljus ser man att vätskan trots allt är lite mer klar och egentligen brun, än svart. 

Som pappa skulle sagt, Bring it on bare. 

Lukt: typisk barleywinedoft med maltsötma, russin, choklad, kaffe rostad malt. Pyttelite tjära om man verkligen känner efter. 

Smak: Oj, här har alt ifrån torkade frukter, lite lakrits kakao och en hel del kaffe. Påminner lite av en lite sötare imperial stout, även om vätskan är förhållandevis tunn jämfört med vad en stout brukar ha som (i mitt tycke) bör vara lite mer trögt och "gräddigt". 

Intryck: Denna öl smakar mkt och den smakar gott. Eftersmaken håller i sig länge och den värmer munnhålan och halsen på ett underbart sätt som just barley wines med sin höga ABV har en tendens att göra, något som jag verkligen gillar. Jag tycker faktiskt detta är en riktigt bra öl, även om jag är lite torsk på själva öltypen. Jag tycker sötman från malten och det bittra från vad jag uppfattar som espresso/kaffeliknande smak samarbetar ypperligt. Ingen spritig smak för 5 öre och den behöver således inte lagras för att "lugna sig" även om den säkert inte mår dåligt av lagring heller.

Kuriosa, denna finns även som barrel aged och den har ännu högre betyg på Ratebeer så den ska jag nog försöka skaffa mig om jag stöter på den. 

Betyg: 4,25 riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar