fredag 9 september 2011

3 Fonteinen Oude Kriek

Ratebeer


TGIF som folk säger. Det betyder oftast inget för mig eftersom jag ändå nästan alltid jobbar helg men man kan väl ändå fira att ... det är fredag eller nått? 

Ett bra sätt att göra detta på är att gå ut på baksidan om du bor i ett radhus. Sätta dig i solen (om du har en sådan på din bakgård) och dra ur korken på en Oude Kriek fron Brouwerij 3 fonteinen. Om du gör det har du förmodligen med dig ett glas av ungefär den stilen jag har på bilden och häller denna grymt "snygga" nästan blodröda vätska uti glaset. 

Om du, som jag direkt drar paralellerna av vätskans färg till vampyrfilm, teaterblod osv går du kanske och byter låt på din spotifylista till 69 eyes med samlingsalbummet The very blessed of 69 eyes. 

Eller, så gjorde jag iallaf. 

Lukt: Jästa körsbär, krusbär och röda vinbär finns i denna sura doft som påminner om vinäger.  

Smak: Här har vi en massor av krusbär i en vinös effekt. I eftersmaken kommer en nästan överväldigande smak av unga (typ lite sura, ej mogna) körsbär in i smaken som en fin uppslutning av den totala, sura smaken. Kvar lämnas man med syrlig, fruktig smak i munnen som i detta läget förmodligen är lite formad som ett :) 

Intryck: Suröl är gott. Detta är inget undantag. Passar utmärkt just att dricka sittandes i solskenet. Jag skulle till och med kunna tänka mig att dricka den i snön så länge solen sken :) 

Betyg: 4,0



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar