måndag 21 mars 2011

Pauwel Kwak


Detta är en belgisk special-ale på 8,4% som jag serverat från flaska på 33cl köpt på systembolaget. Den finns även i 75cl. Ratebeer finns här.
En säregen faktor som gör Kwak annorlunda är att den är tänkt att serveras i ett säreget glas som ser ut som på bilden. Jag har läst mig till att tanken är att man skulle kunna dricka lättare medans man färdades (med häst, gissar jag). Om det stämmer eller ej vet jag inte men det låter ju inte omöjligt.

Det är egentligen "fel" att dricka kwak utan att ha det glaset som syns på bilden. Men kwakglas hittar du inte på din närmsta konsumbutik och därför har jag helt enkelt valt att dricka den ur ett långsmalt aleglas. Jag har planer på att testa kwak i riktigt glas i framtiden och då kanske jag även kan se om det blir nån smakmässig skillnad.


Hur som helst, Ölen hälls upp bärnstensfärgad med ett medelstort gräddvitt skum.

Lukten går i humligt, sötma och näst intill skumbanan. Lukten är rätt så stark och man blir rätt sugen på att smaka faktiskt.

Gör man det känner man (jag) smaken av Nougat, Jäst, Banan, sötman från ljus malt och en eftersmak och värme som dröjer kvar rätt så länge. Smaken är aningen kemisk tycker jag och jag tror det är jästen som smaker så men jag är allt annat än säker.

Betyget på denna öl då då? Jo jag tycker att denna öl faktiskt smakar väldigt gott. Den har en "egen" smak och är allt annat än vad jag skulle kalla för en tråkig öl. Jag hade antagligen haft en ännu bättre upplevelse med det riktiga glaset men även med mitt aleglas känner jag att jag får en kanonöl. Detta är en sån här öl som jag tänker antagligen vore jävligt god att dricka i solen fram till sommaren. Den är slät, rätt så söt men också väldigt lättdrucken vilket gör den till en gemytlig bekantelse. Jag kommer att köpa fler Kwakflaskor för detta var något av en höjdare. Tyckte jag.
Jag ger denna 4/5 och jag tycker den förtjänar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar