söndag 20 mars 2011

Nils Oscar Imperial Stout

Öl nummer 2 igår blev Nils Oscar Imperial Stout.
33cl flaska från systembolaget (tog 2 veckor att få då den är lokalt begränsad)
Ratebeer har den betyget 98.

Till skillnad från förra ölen är denna inte svår att känna smaken på.

Den hälls upp svart (dock är det visst siktdjup i den) med gulbrunt skum som avtar snabbt.

Lukten går i tydlig rostat nästan bränt malt.

Smaken är densamma. Rostat malt, rökighet, och lite bitter i eftersmaken. Bitterheten påminner lite om just den man får när man bränner något.

Ölen smakar rätt mkt för att kännas så tunn som den känns. Den är inte krämig som en Yeti direkt utan faktiskt rätt vattnig. Men trots det smakar den en hel del.

Jag tycker personligen att denna öl är lite i brändaste laget och det är inte riktigt min melodi. Glöm allt vad komplexitet heter. Denna öl smakar rostat och rökt. Thats it. Finns enligt mig inga andra smaker i det dolda som man känner men inte kan benämna. Simpel stout helt enkelt.
För de som gillar dessa hårt rostade stouts med rökig ton är detta säkert en höjdaröl så om ni är bland dom rek. jag denna starkt. Den är dessutom rätt billig.

Jag ger den personligen 3/5. Det är en schysst stout, bara inte för mig direkt. Jag hade gärna sett att den hade något mer än bara det brända. Det hade ökat betyget.

Jag har personligen svårt att förstå betyget på Ratebeer i detta fallet faktiskt. Den har väldigt högt betyg och det finns folk som ger denna full pott. Vissa känner smaker som vanilj, lakrits osv. Det är möjligt att de har bättre smaklökar än jag men jag kan verkligen inte känna tillstymmelsen av sådan ton. Jag beställde denna öl efter goda omdömen i boken jag läser där den tipsas av författaren. Även han tyckte det var en av världens godaste Imperials stouts. Så det kan ju vara min smak som e helt galen, vad vet jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar