lördag 26 mars 2011

Amager/Mikkeller - Hr Frederiksens Væsel Brunch

Detta är en blandad öl varav delarna kommer från Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel och Amager Bryghus Hr Frederiksen. Flaskan är på 50cl och 10,7% och kostar 99kr på systembolaget där den är på tillfälligt sortiment. På Ratebeer har den betyget 99. Denna öl har lagrats i flaska i näst intill ett år innan den släppts för marknaden.
Den är gjord på flera olika mältade sädesslag och innehåller dessutom kaffe som passerat magen på en civett eller sibetkatter som de också kallas. Dom ser ut på detta viset och kaffet som framställs på detta vis anses vara bland det finaste på klotet. Kopi Luwak är ett sådant och det betyder Civettkaffe på vårt språk. Det är givetvis Mikkellers Weasel som har denna del i ölen som vi pratar om då.

Ölen hälls upp kolsvart med högt och angenämt, krämigt, nougatfärgat skum.
Den luktar kaffe och chokladmalt och en aning brända mandlar.
Smaken går först mkt choklad och i slutet kommer lite bitterhet från den rostade malten fram. Smakar egentligen mer kakao än kaffe. Krämig konsistens och allt annat än vattnig. Lite kolsyra finnes som varken dominerar eller saknas.
Den påminner aningen om Yeti och jag skulle gärna blindtesta båda samtidigt men har tyvärr inte den möjligheten. Detta är tveklöst en mkt god stout. Man får dock ha i beaktande att den kostar 99kr och även om den är på 50cl är det alltså ingen billig öl. Men det är inte priset som gör smaken utan ölen.

Jag ger denna öl 4/5. Det är en väldigt god stout och jag sitter lite och gläds över att jag får dricka den. Jag trodde aldrig jag skulle få hem denna då den tippades inte anlända hos min dealer. Det var dessutom längesen jag drack en god stout och detta är verkligen en god stout.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar