måndag 7 mars 2011

Hur det började

Från och till i min ungdom har jag både druckit och avskytt öl. Vilda nätter och dålig öl ger inte direkt mersmak och efter ett otal sådana hade jag faktiskt "uppehåll" från öl ett par år. Tillslut började jag återigen digga ljusa lager som då var det enda jag tyckte var gott inom öl. Då drack jag ej heller kaffe. För ett par år sedan var jag i London och som man bör i England, drack jag på en brittisk pub en pint Guinness på tapp serverad till Fish ´n Chips.

Jag tror det började lite redan där för jag fick en förkärlek till Guinness efter detta. Dock var Guinness det enda jag provade inom stout på flera år. När jag ville ha en öl drack jag en Guinness helt enkelt. Jag ser pga avstånd tyvärr inte mina föräldrar så ofta som jag skulle vilja men i höstas 2010 när jag besökte min far ville han att jag skulle smaka en öl som skulle få mig som bortblåst. Pappa har försökt få mig dricka Whiskey tidigare och det har misslyckats. Nåväl jag prövade och upptäckte genast att det smakade så ofantligt mkt mer än någon öl jag druckit tidigare. Lite väl mäktigt! Tyckte jag då, men det erkände jag inte för min pappa.

Jag vill minnas att det var en Yeti jag blev bjuden på men jag är faktiskt inte 100%. Jag blev iallafall tillräckligt nyfiken för att vilja testa mer. Vi åkte ut på Porterafton hos Bishops Arms på Järntorget i Göteborg och prövade några öl den kvällen varav de flesta var riktigt goda.

Jag tror att efter denna kvällen var mitt intresse igång och väl hemma började jag beställa/införskaffa mina egna "finöl" som det kändes som då. Idag känns det som vanlig öl för min del och jag kommer nog sällan bli sugen på att köpa en vanlig lager på systemet längre. Även min far sysslar alltså med ölprovning och det är kul att jämföra mina egna intryck med exempelvis hans men även andra man kommunicerar med!

Det är lite därför jag skapat denna blogg men till största del är det faktiskt för att föra protokoll på mina egna provningar.

Väl mött!
/Sg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar