fredag 25 mars 2011

Nils Oscar Barley Wine

Detta är den 3dje ölen jag testar från vårt svenska bryggeri Nils Oscar. De har flera välrenommerade öl på diverse listor och även denna ska väl vara en schysst en.

Systemet
Ratebeer

Jag ska inte bli långrandig denna gången utan fatta mig kort. (Sambon väntar otåligt med ett sällskapsspel)

Detta är då alltså en Barley Wine på 10,4% serverad på vanlig 33cl-flaska.
Den hälls upp rödbrun med klar vätska och obefintligt skum.

Lukten är av Kandisocker och det är komplext i övrigt. Svårt att urskilja annat.

Smaken är sötma från mörkt socker. Smakar precis som kandisocker man åt som barn. Deta blandat med en söt maltig ton givetvis. Man känner ingen alkohol överhuvudtaget bortsett från sedvanlig värme då. Den smakar inte så "varmt" som många andra öl under 10% gör och framförallt ingen spritig smak att tala om. Ej heller mkt kolsyra givetvis, knappt någon.

God barley!

Enligt etiketten ska den lukta: "Fikon, karamell och en väl integrerad humlearom"
Jag måste erkänna att jag på rak arm faktiskt inte vet hur fikon luktar. Humle känner jag inte alls och jag misstänker att den försvinner i karamellaromerna.
"I smaken finns såväl karamell som fyllig malt" där kan man väl säga att mina egna intryck var liknande i alla fall. Jag vill dock verkligen använda uttrycket kandisocker. Jag satt ett tag och funderade på vad fan det var för smak. Jag kunde lätt känna att det var från mörkt socker men jag kände så väl igen det. Jag har inte ätit kandisocker på väääldigt länge men man vet ändå hur det smakar.

En rolig grej tyckte jag och i övrigt tycker jag det är en god om än fattigt nyanserad öl. Den smakar som sagt inte så mkt mer men i detta fallet räcker det långt.
Jag ger den nog ändå 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar