lördag 9 april 2011

Nøgne Ø Imperial Stout Highland Edition

När man nyss druckit en öl som Idjit! Perfect är det svårt att slå detta. Särskillt eftersom det är en smakrik stout och man är i färd med att dricka en annan stout utan något emellan. Egentligen är det egentligen dåligt planerat men vad gör man. Detta är alltså en whiskeyfatslagrad version av Nøgne Ø Imperial Stout. Den har legat så i 3 månader innan försegling på flaska, så vitt jag förstår.

Ratebeer

Bär i minnet som sagt att jag innan denna nyss druckit/luktat en annan väldigt smakrik stout så det kan ha förändrat mitt intryck en aning men hur som helst.

Lukten är komplex och det som träder fram är knäckebröd, bitter, halvrostad malt (inte överrostat)
Smaken är även den, komplex med knäckehäxan samt en torr rostad maltton vilket gör den aningen bitter i eftersmaken. Den är slät mot tungan och eftersmaken dröjer kvar. Dock inte så länge som på Idjit men det är svårt som sagt när man nyss druckit den, att jämföra.
Smakerna i denna öl påminner tycker jag en del om Rasputin. Rasputin är dock bättre och har mer personlighet och dignitet än denna.

Jag har läst mig till att highland tyvärr ofta upplevs som sämre än originalet i detta fallet men jag har inte testat den så kan därför inte uttala mig om det. Det är en schysst stout tycker jag men den hamnar lite i skymundan av andra, mer smakrika helt enkelt.

4/5 har jag dock inget problem att ge den men den har en bit kvar för att ha varit perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar