lördag 9 april 2011

Mikkeller Green Easter IPA

Systembolaget
Ratebeer (under synonym)


Ännu en IPA från danska Mikkeller. Detta är egentligen en av hans övriga öl som bara har en påskig etikett. Det är alltså inte en påsköl i den bemärkelsen. Som jag förstått det är det en Green Gold.

Hälls upp med nougatfärgat (!) skum som når rätt så högt. Färgen går i bärnsten/ek och är rätt så mörk faktiskt. Skummet är ju även den rätt rolig, för att vara en IPA.

Lukten går i eklagrat och humle i synnerhet. Smaken är stor och långvarig och har en stor beska och torrhet. Det finns ektoner i smaken (jag vet ärligt inte om den är eklagrad. Jag tror inte det men det smakar så) och smaken går i "nyslagen åker" med det menar jag blommighet och gräs exempelvis. Den är inte fruktig utan snarare, ja "åkrig" ;)

Även detta är en riktigt schysst IPA tycker jag. Det känns på ett sätt tråkigt att dela ut höga betyg på nästan alla de senaste prövningarna men å andra sidan ska man väl vara glad för att man får dricka god öl.

Detta ÄR en god öl. Jag får dock säga att jag faktiskt tycker det är tråkigt att de säljer en öl i annat namn bara för sakens skull och jag hade uppskattat lite mer kuriosa på etiketten som brukligt är. Det är ju inget som har med ölen/smaken som sådant att göra men varför, liksom.
4/5 förtjänar denna IPA trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar