fredag 12 augusti 2011

De Molen Hel & Verdoemenis Wild Turkey Barrel

Ratebeer

Lagrad Imperial Stout på 13% från De Molen, liten flaska. (25cl?)

Lukt: Jesus, luktar den inte. Men helvette vad gott den luktar. En kaskad av mörk choklad i robust tappning. Vanilj och kokos infinner sig också. Mkt angenäm lukt och redan här börjar jag få ångest över att flaskan är så liten.

Smak: Mkt robust smak av i början choklad i stora mängder. När ölen gått vidare ner i strupen smakar det saltlakrits för att avsluta med choklad igen blandat med kokos. Efter detta stannar en grymt skön varm känsla i halsen och hela munhålan.

Eget intryck: Jag brukar normalt låta mina stouts stå ett tag efter att ha varit i kylen innan jag serverar dom, jag föredrar dom så smakmässigt. Denna gjorde jag inte det med vilket direkt efter att ha luktat på den gjorde att jag ångrade mig bittert, det är ju så lite att man inte gärna vill slösa den för kall. Flaskan är snygg, tycker jag. Hade jag vetat att den var så här god hade jag köpt 2, eller fler. Jag ska förmodligen till Köpenhamn i en hyffsat snar framtid så får hoppas att de har några kvar. I så fall blir det fler sådana här. Detta är en av de bästa chokladiga stouts jag druckit faktiskt. Den enda jag druckit som hamnar nära denna är Perfect Idjit från Dugges. Jag sitter faktiskt bara här och skrattar, så god är den. När jag läser min gamla recension av Perfect så ser jag att jag skrivit att den var lite åt det beska hållet. Mer kakao än "choklad" denna är nog lite tvärtom. Den har inte den bittra/beska råa kakaosmaken utan mer choklad med hög kakaohalt. Väldigt balanserad.

Jag gav Dugges Perfect Idjit 4,5


Betyg: 4,75 ger jag denna. Helt outstanding och jag har bestämt mig för att det är den bästa chokladiga stout jag druckit. Jag tror inte det blir mkt bättre än så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar