fredag 26 augusti 2011

Anchor Liberty Ale

Ratebeer

En liten, söt flaska hittad på Systemet Samarkand i Växjö. Hur kan den vara tro?

Lukt: Här har vi en Ale med mkt karamell. Kandissocker och smörkola. Tydlig maltkaraktär alltså med gissningsvis någon blommig humle som är med i leken.

Smak: Den börjar med en torr beska, förvånadsvärt nog. Efter det träder karamellmalten in med sötma och lite kola, kanske till och med nejlika tillsammans med grönska och blomster från viss humle, för att sen avsluta med bitterhet i eftersmaken. Man tror den ska ha mkt mer dominerande sötma om man går efter lukten. Det är väldigt lite kolsyra i denna. Nästan ingen alls. Vätskan känns aningen vattnig i gomen. Inte sådär fyllig som det kan vara. När man druckit ett tag lämnas man med en ganska så angenäm smak i munnen och en värmd hals.

Intryck: Denna är lite rolig faktiskt. Den luktade mer maltsötmabomb i början men när jag fyllde glaset efter att skummet lagt sig kände jag för första gången aromen av humle. Den kändes alltså inte i början. Detta är inte en så tokig APA faktiskt. Nackdelen är att den någonstans har en viss metallisk smak. Det kommer i "mitten" tillsammans med maltsötman där det skär sig aningen på något vis och ger den där metalliska känslan. Helt ok Chill Outdricka men kanske inget jag köper om jag vill sätta mig i soffan med ett glas öl, slå på In your room med Depeche Mode och bara njuta. Ingen fullpoängare helt enkelt.

Betyg: 3,25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar