tisdag 2 augusti 2011

BrewDog - Abstrakt AB:05

Ratebeer

Nummer 5 av Brewdogs Abstrakt-serie. Tyvärr insåg jag inte att jag hade fingrarna i vägen på en av bilderna men man ser iallafall hela flaskan på ena, och fyllt glas på den andra ;)


Lukt: Kraftig och robust doft. Mestadels av kaffe, russin och choklad. Givetvis rostad malt också.

Smak: Först slår, en förvånansvärt faktiskt; söt, välhumlad och rostad ton emot en. Sen träder russin och äppelskal in tillsammans med det bittra från den rostade malten, i form av kaffe och kakao smak. Det som förvånar är att smaken faktiskt är förvånansvärt söt, särskilt för att kalla det för stout. Just den söta karaktären drar tankarna till barley wines och belgare. Det tillsammans med en stout, och ni har detta.

Egna ord: Jag gillar såna här experimentella öl. Det närmsta jag har att jämföra denna ölen med är nog Tokyo* som är lite granna åt samma håll. Jag njöt av denna öl hela vägen och skulle mkt väl kunna tänka mig att haft en till på lagring.

Betyg: 4,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar