torsdag 11 augusti 2011

BrewDog Three Floyds Bitch Please

Ratebeer

Som vanligt när det gäller BrewDog har dom ballt namn på sin öl och roliga texter på baksidan av flaskan! Jag kunde inte stå emot detta när jag såg denna i kylen på Ölbutikken i Köpenhamn. Hälls upp mörkt brunt med lite lila inslag med litet ljust huvud.

Lukt: Här har vi en barley wine som luktar mer åt stout-hållet, choklad, rökt kött, äppelskal, lite mörkrostat kaffe?

Smak: Banzai var det här. Den luktar lite rökigt, smakar väldigt rökigt :) kanten på basturökt skinka, på ett ungefär. Det försöker samsas med mustigheten från den vax-artade fruktiga smaken jag brukar beskriva som äppelskal och choklad men hamnar i skymundan av den överväldigande röksmaken. Detta är helt klart en rökig barley wine och ska nog så vara.

Eget intryck: Jag är personligen inget större fan av mkt rökiga öl, även om jag gillat en del öl som har lite rökkaraktär, lava exempelvis. Denna tycker jag nog har lite för överväldigande röksmak för att det ska bli angenämt att dricka den. Dessutom döljs andra smaker av detta. Det är inte riktigt vad man förväntar av en barley wine helt enkelt. Jag har läst mkt kritik om denna bland annat på beerswedens forum där den blir sågad vid fotknölarna, och jag börjar själv förstå varför, även om jag hade hopp hela vägen till jag själv smakade den så jag vill inte påstå att mitt egna intryck är färgat av andra. Jag tycker denna öl luktar godare än den smakar. Hade den smakat i stil med lukten hade den nog varit kanon.

Betyg: 3,0 Ok
Jag delar ut denna låt till denna öl



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar