måndag 6 februari 2012

Weihenstephaner Hefe Weissbier

Ratebeer
Systembolaget

Dags för en veteöl. Denna rekommenderar Stefan på Beerdrivel (Ölsvammel) att köra som representant för en weiss i en nybörjarölprovning. Eftersom jag inte testat den haffade jag därför en sådan flaska när jag var på systemet senast för att kolla vad den går för. Den är ju så billig att man nästan blir skeptisk?
Såg nu när jag letade upp RBlänken att den hade hela 3.8 i snittbetyg ? Helt galet ju för en så billig öl.
Så, är den så bra?

Lukt: Rätt så väldoftande arom av inlagda päron, lite skumbanan, socker och jäst.

Smak: Frisk, slät vätska. Inte så mkt kolsyra som man kan tro när flaskan sprutade vid öppning :( Den smakar mer eller mindre som den luktar. Fokus hamnar på inlagda päron och dess lag tycker jag. Den påminner väldigt mkt om det. Inte lika sött dock givetvis men det är tydligt, om man tänker på det. Inte lika mkt skumbanan som i andra weiss/wit som jag druckit. Smaken är rätt så enkel och också rätt så snäll, nu är detta dock inte nån jättestark öl heller.


Intryck: Det är en snygg öl. Den är grumlig som ett moln och är gul som slotts starka senap nästan. Sätter man fingret på glasets andra sida så ser man bara den i form av en skugga i glaset. Grymt grumlig utan att man ser stora rester. Perfekt öl för en varm sommardag med en bok i handen liggandes i sin solstol. Vad tycker jag om själva ölen då? Jo den är god, det måste jag medge. Den är dock rätt så simpel. Det är ingen öl jag sätter mig framför stereon, stänger ögonen och bara njuter med. Så pass intressant är den helt enkelt inte men den är god. Det närmsta jag kommer denna öl i form av tidigare smakade är nog Hoegaarden som iofs är en Wit men smakar rätt så likt denna öl, tror jag iallaf. Minnet ljuger ju ibland men jag tror de är rätt så lika och jag vill också tro att denna är aningen bättre. Jag tror Hoegaarden smakar lite mindre än denna gör.

Betyg: 3,5 Bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar