fredag 17 februari 2012

Stone Double Bastard Ale

Ratebeer
Systembolaget

Jag blev lite besviken på kanelbomben i förra flaskan så denna flaskan kan väl nästan bara bli bättre?
När jag häller upp ölen för fotografering slås jag av enorma mängder humledoft som kommer upp utan att jag luktar på själva glaset.

Då blir man lite sugen ;)

Tyvärr upplever jag att jag haft de senaste dagarna haft lite svårt att känna lukt och smak på samma sätt som normalt. Har en "hängande" förkylning som väntar på andra sidan dörren känns det som. Men det får gå ändå.

Grymt snygg öl detta. Den är riktigt vinröd. Ser ut som "blodvinet" alla vampisar dricker i filmer där man undrar hur det är tänkt att "vinet" ska se ut som blod...

Lukt: Välhumlad på ett komplext vis. Icke citrusbomb direkt utan mer läderaktig humle. Denna samsas med maltig kandisocker, soya och till och med lite kaffe och knäckebröd. Det skulle nästan kunnat vara en välhumlad stout om man hade slutit ögonen och låtsas att så vore fallet.

Smak: Här finns lite allt möjligt. Maltig sockersötma, mkt humle, mkt kryddor som jag är så dålig på att plocka ut, det finns en viss kemisk/medicinsmak över den som blir rätt så påtaglig strax innan eftersmaken. Inte direkt jobbig men den känns lite skum. Eftersmaken lämnas i humlets namn med rätt så mkt beska tillsammans med en varm strupe och mun. Det är lite soya i den också och vad jag tror är choklad men det är så svårt att känna. Rätt så komplex.

Intryck: Schysst att dricka i vintermörktret detta. Denna öl tycker jag till skillnad från förra var riktigt god. Denna flaskan lär dröja innan den är slut men vad gör det? Längre njutningstid helt enkelt. Duktigt mkt smak i denna öl och det krävs inte mkt för att fylla munnen med smak. Gillar man kryddiga och välhumlade starka ales kan detta vara något.

Betyg: 4,0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar