torsdag 1 december 2011

Stone 15th Anniversary Escondidian Imperial Black IPA

Ratebeer
Systembolaget

Dags för en öl från Stone. Deras öl kommer ibland till systemet och senast jag minns var förra julen?

Deras öl är likt cigar citys öl oftast inte särskilt billiga men kommer då också i större flaskor än de flesta öl.

Ikväll avnjöt jag min öl måttligt kyld till filmen Re-animator. En klassisk "zombie"rulle som jag velat se ett tag.

Lukt: Doften av denna öl är välhumlad med tydligt inslag av trä. Någonstans där tycker jag mig också hitta kaffebönor. Rör man runt glaset sticker tydligt de rostade lukterna med lite charkuterier (läste det ordet från "vi som älskar porter" på facebook, verkar finurligt). Till och med lite kakao hittar fram när den får leva lite. Denna öl sjuder verkligen av lukt och man kan hitta massor av intressanta saker här.

Smak: En hel del beska. Vätskan som är slät och lätt vinös samsas med både kakao knäckebröd och lakrits. Den är mkt humlad och lämnar en angenäm varm känsla i mun och hals efteråt och eftersmaken dröjer kvar toklänge. Den försvinner mer eller mindre inte. Det är just i eftersmaken som smakerna av en stout träder fram som tydligast eftersom beskan från humlen då försvunnit.

Intryck: Mkt god BIPA. Den har god smak som dröjer kvar mkt länge i olika former. Lukten är av mkt hög kvalitet och även om det var längesen jag betygsatte utseende är det också en snygg öl som osar just kvalitet.

Betyg: 4.25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar