fredag 16 december 2011

Liefmans Glühkriek

Ratebeer
Systembolaget

Första gången jag dricker en glühkriek. Dvs en fruktöl som ska hettas upp till 70 grader. Lite som ölets glögg.

Eftersom jag aldrig testat att dricka upphettad öl förut testar jag både den "kalla" och varma varianten (den kalla är rumstempererad)

Varm till vänster, kall till höger.
Lägg märke till mängden kolsyra som frigjordes av värmen
Varm

Lukt: krydig doft med syrlighet och körsbär. Luktar även en del russin och nejlika. Helt klart tänker man lite på glögg.

Smak: Varm och go smak av söta och jästa körsbär och pepparkaka eftersmaken är lite syrlig men inte alls så farligt sur som till exempel en normal lambik.

Intryck: Som varm får man den där värmande stämningshöjaren som har en plats i svenska juliga hushåll normalt i form av glögg. Detta är i mina ögon ett utmärkt substitut och själv tycker jag detta är godare (nu är jag visserligen inte särskilt förtjust i glögg) I den varma varianten kommer mer av körsbären fram, dessutom smakar den då sötare.

Betyg: 3,5



Kall


Lukt: Efter att ha luktat på den varma är det mkt svårt att känna doft från den kallare. Det är inte alls lika lätt att urskilja dofter och det är mest en syrlig "tuttifrutti" doft man känner.

Smak: Som kall är ölen mer syrlig och betydligt surare i eftersmaken även om det är lite jämfört med normal suröl. Jag vill påstå att som kall träder pepparkakan fram tydligare än körsbär som smakar mognare i den varmare varianten och lite surare/yngre i den icke upphettade varianten. Intressant.

Intryck: Om man inte vill dricka detta upphettat eller helt enkelt inte orkar så fungerar det faktiskt att dricka den på detta viset också. Den blir lite rivigare och "vildare" av sig om man inte gör det. Lite mer syra och mindre sötma och inte fullt så mkt mogna körsbär som i den varma varianten. Jag föredrar den varmare men detta är inte dåligt heller.

Betyg: 3,25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar