onsdag 1 juni 2011

BrewDog IPA Is Dead - Sorachi Ace

När man kommer hem solbränd från ett bompass i natt med åska och hällregn liggande i tält, är det inte svårt att motivera sig själv att unna sig en nyinköpt single hop. Jag hade ju flytet att få tag på en IPA is dead i morse och jag var bra sugen på att smaka en av dom.

Stil: IPA
Volymprocent: 7,5%
Kärl: Flaska (330ml)
Pris: 99,20:- från Systembolaget. (4 olika flaskor)

Ratebeer
Systembolaget




Detta är alltså en serie om 4 öl, single hop med samma maltuppsättning men med olika humle i de 4 olika varianterna. Citra, Bramling X, Sorachi Ace, Nelson Sauvin heter dessa öl.






Utseende: Hälls upp senapsgul i vätskan med cremefärgat skum. Vätskan är lite grumlig även om man inte ser partiklar. Skummet "klättrar" längs glasväggarna när det sjunker neråt. 

Lukt: En hel del smör i början. Sen luktar det mest ruttet/instängt. Lite lingon tror jag det gömmer sig där också. Ang det "rötna" så var den lukten mkt mer påtaglig när jag nyss hällt upp. Den är inte alls så tydlig nu när jag sitter och skriver och fyllt på glaset. Totalt påminner lukten lite om knaperstekt sillflundra med lingon och potatismos. Precis som en annan öl jag drack på Red Lion för ett par veckor sedan.

Smak: Smaken är inte lika "instängd" som lukten. Här är det rena och "färska" smaker. Smör är kvar även här och är dominerande tillsammans med bitterhet. Vätskan är slät och ger en halvtorr känsla på tungan. I eftersmaken kan man skönja toner från trä och en del lingon. Det finns en del vanilj direkt när man intar ölen också.

Egna ord: Öl som dessa tycker jag är svåra att bedöma. Det är lite som att betygsätta choklad som är smaksatt med salt eller något sånt. Det kan lixom vara gott fastän det smakar salt så att säga. Ölen är enligt mig rätt bitter och den är inte den där humlebomben man är van vid hos vanliga ipor.
Fulsnygg, helt enkelt.

Betyg: 3,5 helt ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar