måndag 6 juni 2011

BrewDog IPA Is Dead - Bramling X

Stil: IPA
Volymprocent: 7,5%
Kärl: Flaska (330ml)
Pris: 99:20:- från Systembolaget. (Säljes i paket om 4)

Ratebeer
Systembolaget

Dags för nummer 2 i mitt drickande av IPA is dead från Brewdog. Denna gång med humlen Bramling Cross.

Utseende: Mörkt gul. Nästan som slotts starka senap. Grumlig vätska och vitt skum som klättrar längs glasets väggar när det sjunker.

Lukt: Blommigt humlig, ganska så svag doft och det är svårt att urskilja något. Lite mango finnes också.

Smak: Initialt maltig sötma men beskheten från humlen träder fram i slutet. Tillsammans med maltens karamell/sötma blir dock inte totalintrycket alls så blommig som doften gör intryck av. Den är smakrik, len mot tungan. Borde kanske varit lite beskare enligt mig själv. 

Egna ord: Denna öl tycker jag gör sig utmärkt som finvädersöl ute i solen. Lukten lämnar mer att önska och smaken tycker jag är lite väl maltig. Schysst att dricka i varmt väder istället för en blaskig lager men under en ren "smakning" tycker jag tyvärr inte att den är särskilt märkvärdig.

Betyg: 3,0 Ok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar