måndag 6 juni 2011

Oud Beersel Framboise

Stil: Lambik
Volymprocent: 5%
Kärl: Flaska (375ml)
Pris: 45:50:- från Systembolaget.

Ratebeer
Systembolaget



Detta är alltså en Framboise dvs en Lambik med hallon. En annan benämning på denna form av öl är suröl.

Hur som helst.
Utseende: Denna lambik hälls upp nästan vinröd med ett rosa skum. Skummet sjunker med rask takt och lämnar inga rester alls på kanten.

Lukt: Lukten är extremt mkt hallon. Utöver den överlägset dominerande hallonlukten infinner sig även smör och grädde. Lukten som helhet påminner om hallon-gräddglass.

Smak: Hallon dominerar även smaken. aningen sur och även besk. Denna öl tycker jag dock inte är särskilt sur för sin typ (även om jag bara testat en innan) utan den är verkligen fruktigt söt.
Nu är visserligen denna öl inte särskilt stark (5%) men den skulle kunna haft 0% om man går efter smaken. Den smakar inte alkoholhaltig dryck överhuvudtaget. Vad man gör med det intrycket är upp till var och en.



Egna ord: Väldigt fruktig och "söt" dryck som både smakmässigt och alkoholmässigt är väldigt snäll. Gör sig utmärkt serverad som jag gjorde, i solen en varm dag. Jag tyckte den var jättegod men den kunde gott varit stöddigare i sin alkohol. Nu vet jag visserligen inte hur starka lambiker kan/brukar vara men även om denna var 5% smakade den inte det heller.

Betyg: 3,75. Schysst öl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar