lördag 9 april 2011

Närke APA Solitär

Har blivit ett besök på Red Lion (Röda Lejonet i Majorna, GBG) idag och förutom en god middag bestående av fish 'n chips har det givetvis blivit en del öl också.

Min första öl för kvällen blev Närke APA Solitär.

Ratebeer

En American Pale Ale alltså, serverad på fat.
Hälls upp gräddvitt i sitt skum (rätt så tjockt sådant som stannar länge, som kanske syns på den mkt högupplösta bilden) och har en klar vätska. Typ rostbrun.

Lukten är halvtunn, generellt humlad kan man säga.

Smaken? Jag skojar inte om jag säger att mitt första smakintryck var fisk. Varför? Jo den smakar skirat smör och lite lingon. Det påminner väldigt mkt om helhetsintrycket du får när du äter smörstekt strömming med lingonsylt och potatismos. Det låter helt sjukt men så är det. Det är dock ingen annan på ratebeer som skrivit detta så antagligen är det mina smaklökar som är helt väck men det är iallafall mitt intryck och jag skiter i vad andra smakar :)
När man passerat fiskintrycket finns alltså lite mer nedbrutet smakerna: lingon, ekfat, smör, ströbröd, och givetvis humle då men denna är inte direkt megahumlad måste jag säga.

Betyg? Well detta är ingen grym öl. Men jag har aldrig druckit en öl som smakar fisk tidigare så den får 2 i smak och 1,5 i stilpoäng. Väl 3.5 alltså av 5 möjliga!

Inte så illa pinkat för en strömingsflundra i ett glas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar