lördag 9 april 2011

Rodenbach Grand Cru

Systembolaget
Ratebeer

Detta är ju då en s.k. suröl. eller wildale.
Min första är det också (så vitt jag vet)
Den ska finnas på systemets bassortiment ett år har jag förstått det som så vill ni testa en bra nybörjarsuröl (blir nog jag som myntade det ordet precis) så är nog denna en kanonöl att börja med.

De som inte har testat en suröl har nog egentligen svårt att förstå hur mkt smaken skiljer sig från övriga mer utbredda öltyper. Det är knappt jämförbart skulle jag själv påstå.

Men hur som helst, dags att testa.
Skummet är cremefärgat och ganska lågt. Som ni ser är den serverad i snifter/vinprovarglas men skummet går ändå inte högt. Vätskan är mörkröd och påminner om en blandning av svarta vinbärssaft och rödvin. Något emellan helt enkelt.

Lukten? Det första jag tänker när jag luktar på detta glas är vitt vin. Det är så pass stor skillnad alltså från en "vanlig" öl och detta. Detta påminner mkt mer om vin än humlig öl helt enkelt. Efter ett tag börjar jag urskilja toner som exempelvis jästa krusbär, vinäger, körsbär, övermogna jordgubbar osv. Generellt jästa bär alltså.
Smaken är dock inte nödvändigtvis detsamma. Den tydligaste smaken jag kände var faktiskt av unga gröna äpplen. Inte skalet då alltså utan själva frukten helt enkelt. Det är syrligt och även en del krusbär finns där (syrligheten givetvis). Jordgubbssaft blandat med vinäger finnes och i slutet av glaset började jag tänka på Sourz, ni vet äpplelikör.

Nu ska detta förvisso vara en riktigt snäll suröl men jag tyckte den smakar gott faktiskt och även om den verkligen inte smakar "öl" så är det en god dryck som man kanske inte dricker jättemkt av men det har sin plats och funktion. Jag kommer helt klart pröva fler med andra ord. Om man ska börja fundera på vilka tidpunkter man skulle kunna ha en sådan öl till så tror jag det passar jättebra till fisk på bordet. Eller så lurar du ett sällskap att det är någon rosé eller något och ser hur de reagerar när du efteråt säger att det var öl. Är man rädd för att testa öl med denna smaken spottar man nog. Men det man inte vet lider man ju inte av, eller?

Nog tjatat. 3,5/5 får denna av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar