lördag 9 april 2011

Lagrad Kwak

Systemet
Ratebeer


Jag har ju tidigare betygsatt kwak som "färsk" öl. Senaste veckan har det visat sig att min farmor för ett gäng år sedan fick en present av min farbror. 2 kwakglas och 2 flaskor kwak. Dessa har alltså inte nyttjats och har istället hamnat i min och min fars ägo och nu har vi testat dessa :)



Bäst föredatumet på dessa 2 kwak är 1998 ;) Vet inte hur långt datum de har men min gissning är att de är från 96 eller något sådant. Rätt så gamla öl alltså. Detta är filtrerade öl men i flaskorna finns rätt mkt jästfällning. Jag tror inte att alkoholvolymen på 8,4% stämmer i detta fallet utan det känns mer som 10-12 faktiskt.

Denna gången fick jag då möjlighet att dricka den i kwakglas vilket jag ju inte hade sist :) Rätt ska vara rätt! Nu är det rätt.
Färgen är kopparröd i vätskan med svinigt högt huvud som ger roliga effekter i glaset medans vätskan klättrar. Tung jästfällning.
Lukten går i jäst, torkad persika digestivekex, banana skids.
Smaken går i karamell, banan, farin, sweet & sour, körsbärslikör och lämnar en varm känsla på tungan som varar rätt länge.

Denna öl smakades tillsammans med min pappa och han har aldrig testat kwak alls innan. Jag tyckte den var god. Jag kan inte svara på om jag tyckte den var godare än färsk kwak eller inte för det är svårt att komma ihåg smaker på det sättet. Det är en god öl tycker jag och jag ger den 4/5.

Vad tycker andra? Tja, Många tycker ju Kwak är tråkig. Pappa vaskade (!) sin faktiskt. Han klarade inte av den alls och nyss gick han och borstade tänderna. Så olika kan man tycka :) Jag står dock oförändrad och påstår ändå att detta är en god öl. Vinner den på lagring? Kanske. Som sagts innan är det svårt att jämföra men jag tyckte den färska kwaken var jättegod, och det är denna också men det är inte så att jag upplever att lagringen gjorde natt och dag och förvandlade en dålig öl till god eller god till übergod eller något sådant. Båda är schyssta helt enkelt. Det är ju däremot jäkla kul att få smaka en öl som lagrats så länge. Hur många har en kwak hemma som gick ut 98 lixom?

Vill man jämföra intryck med "färsk" kwak finns det här:
http://valhumlat.blogspot.com/2011/03/pauwel-kwak.html

Den som gör det läser exempelvis att jag tyckte den smakade kemiskt. Det gör inte den lagrade så vissa toner har den faktiskt vunnit på att lagras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar