torsdag 13 september 2012

Lagunitas Cappuccino Stout

Ratebeer: 

"Brewed with Sebastopol's own Hard Core Coffee"

Hälls upp med ett skum som lägger sig mer eller mindre omedelbart. Vätskan är mörk men inte ogenomtränglig. Mer eller mindre som mellanrostkaffe.

Lukt: Redan när man slår upp denna öl i glaset känner man tydligt doften av nymald kaffe. Det finns också toner av vanilj och en del sparsam soja.

Smak: Slät vätska, inte särskilt karbonerad (tvärtom mkt sparsamt). Välsmakande och då av just kaffe/mocka, lite sälta typ soja och drar lite åt kakaohållet. Finns även en del hasselnöt i denna, om dock lite. Rätt så söt dryck detta. Hade man vara petig kanske man velat kalla detta för porter istället.

Intryck: Detta är en trevlig öl och hade den varit på säg 5-6% abv hade jag varit mkt nöjd med vad den presterar. Det är den dock inte (9%) och jag kan någonstans känna att den borde smaka betydligt mer än den gör och med mer pondus. Gillar man stout/porter som drar åt kaffehållet tror jag inte man blir så besviken. För den smakar faktiskt genuint och ärligt när det gäller just den biten. Det är helt enkelt så bara att den borde haft lite mer kraft bakom sitt slag för att ge det intrycket som iallaf. jag eftersökte när jag köpte denna. Då hade den fått några pinnar extra, tror jag.

Betyg: 3,75 Bra!

Detta är en sån där lite "farligt" lättdrucken öl som verkligen inte smakar så stark som den är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar