söndag 22 april 2012

Ægir Lynchburg Natt

Förmodligen en av de dyraste flaskor jag köpt på systemet. Om inte den dyraste. Brukar försöka förtränga kostnader så minns inte så bra ;)

Ratebeer
Systembolaget

Hemsida: www.Aegirbryggeri.no

Detta är en Limited Editionutgåva av en Imperial Porter vid namn Natt som har lagrats på Jack Danielsfat. (JD produceras i Lynchburg, Tenessee) Tycker det är passande att dricka denna typ av öl dagar som dessa, när regnet står som spö i backen och man annars hade tänkt att fiska. Att dricka öl är ju iofs inte heller så dumt.

Lukt: Kakao, kaffebönor. Riktigt tydligt att den lagrats på whiskeyfat. Den luktar en hel del whiskey även om jag inte kan placera vad det är som luktar så. Ekfat och destillerat lixom.

Smak: Oj oj oj. Munnen fylls av vanilj, ek, (i massor) kakao, smör och aningen soja samt sötma och när man sväljer så smakar ångorna hur länge som helst efteråt. Kolsyran är perfekt tycker jag. Den är där men håller sig undan. Grymt bra smak som sväller av komplexitet men ändå känns väldigt balanserad och genomarbetad.

Intryck: Jag har inte druckit vanlig Natt men man känner direkt att whiskeyfatet har gjort en bra grej med denna öl. Detta är en ordentligt bra öl, kan jag säga med en gång. Om man ska dra några öl i jämförelse med denna så ligger Mikkeller Black Bourbon (förmodligen även whiskey) rätt så nära skulle jag tro, även De Molen Hel & Verdoemenis Turkey BA är liknande denna, även om den sistnämnda är lite mer koncentrerad och starkare.
Det är en fröjd att snurra glaset och lukta på denna öl och jag börjar redan få ångest över att flaskan tyvärr inte kommer vara hur länge som helst.

Betyg: 4,5 Fenomenalt. Värt varenda krona...

2 kommentarer:

  1. Fan vad roligt! Nu ser jag verkligen fram emot att dricka min upp flaska.. Är den så god att man helst inte ska bjuda nån på den eller? ;)

    SvaraRadera
  2. Du blir nog inte besviken. Hehe jag tycker väl att ska man bjuda så ska man nog åtminstone vara säker på att den man bjuder kan uppskatta ölen :) Den är för bra för att man ska ge ett glas som någon inte klarar dricka upp. Så, en bra vän kan man nog bjuda. Om inte, är det inga problem att dricka upp flaskan själv ;)

    SvaraRadera