tisdag 27 mars 2012

Kloss Ljus Ale


Drack en lokal öl i Falun för ett par veckor sedan som jag inte har lagt upp än.

Ratebeer
Systembolaget

Tydligen är det en lokal, inom Falun känd snubbe som heter Peter Carlsson som har kommit fram med receptet och bryggningen har skett hos De Molen.
Det handlar alltså om en Pale Ale med 5% i ABV.

Bilderna togs som hastigast med mobilen så de är av usel kvalitet, men man ser vad det är iallaf.

Lukt: Galet mkt mango-humlig, en del jäst och aningen läder. Frisk och färsk doft.

Smak: Torr smak av en hel del mango och malt. Smaken dröjer kvar länge och är mer fruktig i slutet. Hyfsat med beska finnes också. Mkt lite karbonerad.

Intryck: Inte alls illa pinkat faktiskt. På 5% smakar den faktiskt riktigt, riktigt mycket. Drycken ser väldigt ofiltrerad och hemmagjord ut. De borde dock filat på bättre etikett på flaskan för den påminner om någon gammal Spendrupsflaska eller något i den stilen. Väldigt tråkig. Jag säger inte detta ofta men denna skulle nog haft lite mer kolsyra också, vilket är konstigt eftersom Ompher på Ratebeer säger precis tvärtom, att den är överkarbonerad. Så frågan är ju hur jämn kvaliteten är. Jag ställer mig ytters tveksam att han hade sagt så om han drack mitt exemplar som hade grymt lite kolsyra.


Betyg: 3,25

2 kommentarer:

  1. "...en lokal, inom Falun känd snubbe som heter Peter Carlsson..."
    Du har ingen TV eller tidning..?
    Aldrig ens hört talas om Peter Carlsson och Blå Grodorna?
    Du har i vilket fall missat något...

    SvaraRadera
  2. Jo då, fick höra om det när jag var i Falun och köpte/drack ölen men innan dess har jag aldrig hört talats om honom, nej :)

    SvaraRadera