söndag 28 augusti 2011

St Eriks Skördeöl

Ratebeer

Nästan becksvart denna öl, med ett grymt skum.

Detta är tydligen en Vienna, något jag aldrig testat innan. Enligt RB ska Marzen och Oktoberfest vara av denna stil. Det är alltså en form av lager och jämför man detta med skiten folk dricker här skulle jag efter at ha smakat denna, dricka Vienna alla dagar i veckan hellre än svensk industrilager.  Mer om Viennastilen.

Lukt: Mkt lukt av både rostad malt och karamell sådan, torkade frukter (plommon typ). Aningen humlad.

Smak: Nötig! Torkade frukter, Rostad malt. Aningen lakrits i eftersmaken. Smaken är aningen metallisk. Slät och angenäm vätska. En del kolsyra men inte för mkt. Finns lite humle med som blandar sig med lakritsen.

Intryck: Detta tycker inte jag var så tokigt alls. Jag är inte bevandrad inom stilen som sagt och kan därför inte jämföra utan jag gör som vanligt och betygsätter efter hur god upplevelse ölen ger mig helt enkelt. Denna öl har vissa likheter med stout. Lite av ett mellanting av lager och stout kan man säga. Det som fäller betyget rätt kraftigt för mig är metallsmaken som finns där påtagligt. Den förstör mkt. Annars är den kanon tycker jag. En av de bättre St Eriks jag testat än så länge.

Betyg: 3,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar