söndag 14 augusti 2011

Beer Here Hoptilicus

Ratebeer

Hälls upp med ett rikt, tjockt skum i gräddvitt/nougat som klättrar långsamt ner för glasets väggar och lämnar ett tjockt nät. Ganska så mörk, nästan svart vätska.

Lukt: Humlig på citrusvis, maltsötma, mörkrostat kaffe, lite kakao också. Här finns mkt att lukta på!

Smak:Smaken av rostat och karamellmalten samt den välhumlade citrustonen binds samman på ett hyfsat gott vis och lämnar en eftersmak. Lite håxstång-lakrits kommer i eftersmaken. Väldigt slät och väl fyllig vätska. Bra kolsyrning som varken irriterar eller saknas. Överlag en god öl.

Egna ord: Svarta IPAs tycker jag generellt är mkt gott om dom är bra. Detta tycker jag är en helt ok sådan. De blir galet lättdruckna med den snälla maltrosten som finns i smaken tillsammans med den uppfriskande och "drick mer"smaken humlen ger. Tycker att smakerna flätas samman på ett bra vis hos denna öl och den doftar dessutom fantastiskt. På sätt och vis känns det som att jag slängt ur mig öl med bra betyg senaste tiden och att de kanske kommer lite för lättvindigt. Men vad ska man göra när man gång på gång känner att man dricker en riktigt bra öl? Jag har faktiskt varit förskonad från halvmesyrer senaste tiden. Det blir ju heller inte rätt om jag sänker denna för att jämna ut, nej den förtjänar allt sitt betyg.

Betyg: 4.0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar