lördag 6 augusti 2011

Mikkeller 1000 IBU Light

Ratebeer

Här är då "light"varianten av 1000 IBU. Jag drack den på fat strax efter att ha testat flaskvarianten av barrel aged dito strax före. Mikkeller bar i kph är alltså platsen. Jag tog tyvärr inget foto på denna. Den ser dock ut som en generell IPA, senapsgul.

Lukt: Mkt blomster, nästan parfym. Tänk Nelson Sauvignon.

Smak: Väldigt mkt blomster, extremt humlad, citrus, grym beska, smakar så mkt att man tror det är en mkt starkare IPA än vad det är.

Egna ord: Jag hade ju egentligen tänkt säga vilken av dessa 2 som är bäst. Tyvärr är svaret sådant att det inte är liknande öl ens, så man kan inte jämföra dom sinsemellan, enligt min åsikt. Detta är en humlebomb av rang, barrel aged har helt andra smaker som inte alls finns i denna öl. Denna är dock mkt mer, av det den har. Beskan och humlen träder fram REJÄLT i denna öl. Sen måste man kanske ta i beaktning att detta var färskt på fat (första glaset från detta fat dessutom) och den andra var på flaska. Det säger sig självt egentligen att den andra inte smakar lika mkt humle i det läget. Som sagt dock, de har helt olika karaktärer och bör bedömas på olika vis just därför.

Betyg: 4,0 En av de bästa humlebomber jag druckit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar