lördag 7 maj 2011

Westmalle Dubbel

Systembolaget
Ratebeer

Den sista av mina trappister hemma. Jag har sparat den bästa (som det sägs av de jag hade hemma) till sist.

Den hälls upp mörk, typ kakao/kaffefärgad näst intill svart med ett gräddvitt skum som snabbt avtar. I flaskans botten finns jästfällning.

Lukten hos denna öl är komplex och mångfacetterad. Jag kunde hitta massor av nyanser i den men framförallt är det sviskon (torkade plommon), skalet från gröna äpplen, russin, alkohol och smör som bryter igenom. Lukten är stark och man behöver verkligen inte anstränga sig med näsan doppandes i ölen för att känna den. Me like.

När man smakar slår först sötman och fylligheten från sviskon in. Riktigt fylligt. Strax därefter känner man en syrlighet från grönt äppleskal och eftersmaken lämnar sältan och fettsmaken från smör. Det finns även en viss nyans av kaffe/espresso just i slutet. Vätskan är slät och angenäm och i eftersmaken finns en aningen torr känsla på tungan.
Kolsyran finns där men tar inte överhanden i denna dryck.

Betyg?
Jo detta är faktiskt en god öl. Jag får hålla med de jag frågat tidigare om att denna är den godaste (så här långt vill säga) trappist/klosterölen jag testat.
Av mig får den 4 av 5 vilket får anses vara bra i mitt sätt att se det. Den är mkt fruktig och syrlig på samma gång som den samtidigt har en hög sötma. Det gör den intressant och mångfacetterad som tidigare sagts. Den skäms nog inte för sig som dryck till desserter som vitt chokladmousse till exempel, om jag får dra till med en gissning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar