fredag 6 maj 2011

La Trappe Tripel

Ratebeer
Systembolaget

Dags för en Trappist igen. Har ju egentligen väntat med dessa i brist på riktigt glas men jag orkar inte vänta. Kan smaka dom igen senare då dom ju alltid finns på systemet.

Jag drack en annan trippel när det var varmt för några veckor sen, westmalles trippel. Jag bloggade aldrig om den men den kändes heller inte bloggvärd i efterhand.
Så det var med viss skepsis jag korkade upp La Trappes variant.

Hur som, denna hälls upp mörkt bärnstensfärgat, nästan rostfärgat med ett halvstort cremefärgat huvud som avtar snabbt. I botten på flaskan finns en viss jästfällning.

Lukten är stark och tydlig och har aromer av karamell, grovt bröd, punsch, och farin. Det är en hyffsat välutvecklad lukt med många nyanser och man tycker nästan att man kan hitta lite av varje där.

Vid smakning känner man en slät vätska som rinner genom gomen och lämnar en torr eftersmak. Smaken är av mörkt bröd, brunt socker och viss tendens till lakritsrot samt kryddor i mellanregistret. Eftersmaken lämnar en varm känsla på tungan och i halsen vilket håller i sig rätt länge. Värmen vittnar om en hyffsat hög alkoholhalt och känns angenäm. Drycken är inte spritig i smaken utan har helt enkelt bara värmen som dess effekt ger. Kolsyran finns där men är inte på något sätt dominant utan helt enkelt bara närvarande.

Detta är till skillnad från westmalles trippel en schysst öl. Kan mkt väl tänka mig att dricka fler sådana här regniga och mulna höstkvällar till exempel där den torde te sig perfekt. Jag kan dessutom tänka mig att denna öl är god att dricka till ostbricka.

Får 3,75 av 5 möjliga av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar