tisdag 17 maj 2011

Nynäshamns Ångbryggeri - Bedarö Bitter

Stil: Premium Bitter(?)
Alkohol: 4,5
Ratebeer
Systembolaget
Denna öl har jag faktiskt velat pröva ett tag nu. Det har bara inte blivit av. Nu sprang jag på den i vårt lokala system och då får man ju passa på.

Hälls upp ogrumlad i bärnstensfärgad vätska. Skummet är halvstort, vitt och lämnar rester på glaset.

Lukten är mustig och med kraftig maltighet med visst humleinslag. Svårt att urskilja enskilda dofter. Inte jättestark doft direkt.

Smaken är till skillnad från lukten lite starkare! Nöt, beska, långvarig sträv beska och en mkt annorlunda eftersmak som är svår att beskriva. Nästan som något med nöt eller nötcreme. en söt bitterhet. Om detta är något som är karaktäristiskt för öltypen eller inte vet jag ej men det är helt klart den första öl jag smakat som har denna smak. Smakar helt enkelt kryddad. Nejlika? Börjar dra det lite granna åt högtidsöl (julöl osv) Helt klart verkar det kryddat med något. Kanske aningen kemisk. Detta är en fin balans av söta slätheten hos malt och den beska och avrundning som humlen ger.
På det stora hela är det en trevlig bekantskap och för mig en ny öltyp. Jag tycker den smakar riktigt gott och tycker nog den är värd 3,75 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar