söndag 22 maj 2011

Mikkeller Koppi Tomahawk x Odoo Shakiso Coffee IPA

Stil: IPA
Volymprocent: 6,9%
Kärl: Flaska (330ml)
Pris: 39,00:- från Systembolaget.

Ratebeer
Systembolaget

Mikkeller Koppi Coffee IPA finns i 2 varianter; Tomahawk x Odoo Shakiso och denna.
Det är olika kaffesorter i dessa 2 öl och så vitt jag förstår är det enda skillnaden. Det är samma humle (Tomahawk) och procenten ser ut att vara densamma så det är nog endast det som skiljer dom åt men jag är inte säker på något sätt.

Utseende: Tomahawk x Odoo Shakiso hälls upp mörkt bärnstensfärgat, nästan rostfärgat med skum som är nästan smörfärgat. Skummet är hyfsat högt i mitt glas men avtar också rätt så raskt och lämnar ett nät av skum längs glasets kanter. Vätskan är grumlig men det är svårt att se några partiklar.

Lukt: En intressant lukt. Här finns definitivt kaffearom, även fruktig humledoft. Det finns en rätt så distinkt maltton i lukten. Aningen rostad men inte så mkt. Att den känns rostad kan jag tänka mig har att göra med kaffet som befinner sig i samma dryck.

Smak: Först fruktigt, mogen citrus, sött, slätt och rund smak utan torrhet. I slutet infinner sig kaffet i form av mörkrost tillsammans med humlens beska och den är rätt så tydlig. Finns en viss kolsyra i drycken men det är inget man tänker på när man dricker. Smaken är rätt så stark och lämnar en inte oberörd.

Egna ord: Det finns en del kaffe i denna IPA men jag hade nog gärna tänkt mig lite mer faktiskt. Ska det vara, så ska det vara som det heter. Detta är oavsett en god öl. Den har robust smak med olika nyanser, är inte tråkig och har det där lilla extra som kan behövas för att skilja en IPA från en annan. Hade varit roligt att ha båda varianterna hemma och testat dom bredvid varandra. Hade gärna haft den lite torrare också.

Betyg: 3,5 Ok!


    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar