lördag 27 oktober 2012

Clown Shoes Blaecorn Unidragon

Ratebeer:

Varit ett tag sen. Jag har inte varit utan öl men helt enkelt inte haft tid/ork att rejta något utan helt enkelt bara njutit när jag behövt det som bäst. Det blir så ibland :)

Detta är en av de öl jag köpte från Tyskland som jag haft mest förhoppningar över, därför tänkte jag analysera lite djupare och skriva här om den.

Lukt: Kaffe (?) , Soja, Fränt (typ bitter doft) Knäckebröd

Smak: Slät vätska med inte så mkt kolsyra. Grovt knäckebröd och sälta/soja är dominant i en i övrigt rätt svårfunnen karaktär. Eftersmaken känns lite spicy, typ vitpepprig. Ölen är rätt stark på strax över 12% abv så det kan vara det. Tillräckligt för att bedöva min tandvärk iallaf ;)

Intryck/ ytterligare smak: Maltdominerande IS av det slag jag själv föredrar. Det är en mkt behaglig och god sådan. Man kan nog säga att den är rätt så komplex och inte har någon tydlig identitet men ändå smakar gott och "gör sitt jobb". Med lite mer värme träder lite mer sötma fram och hints till något som kunde varit kaffe eller lakrits eller både och samtidigt. Även viss rökighet/chark kommer när värmen stiger, vilket inte alls är kännbart när den är kall. En förändring till det bättre, som vanligt när det gäller stouts och temperatur. Den har lite granna en hint av att vara BA men så vitt jag förstått skall den inte vara det?

Betyg: 4.25. Kanonstout väl i liga med B.O.R.I.S och liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar