onsdag 10 oktober 2012

AleSmith Wee Heavy Scotch Ale

Ratebeer: 

Alesmith är ett av de där bryggerierna som verkar göra endast exklusiva och relativt dyra öl men samtidigt hålla hög och jämn kvalitet?

Iallaf. är det lite så det klingar i mina öron på förhand när jag greppar denna i någon butik i Köpenhamn och ställer den på betalningsdisken.

Denna öl är (förutom BAvarianten) den högst rankade scottish style ale som finns på Ratebeer. Därför har jag rätt höga förväntningar på denna öl.

Lukt: Kaffe och karamell. En del skumbanan förvånadsvärt nog. En del humlig doft också.

Smak: Väldigt len och komplex. Söt, med mkt banan och mkt karamell eller brända mandlar. Vanilj och rostad malt.

Intryck: Väldigt gott. Mer lättdrucken än jag förväntat mig men samtidigt grymt välbalanserad. Skulle egentligen käkat typ en bit vaniljglass till detta. Hade varit toppen tror jag. Undertiden man dricker träder mer och mer banan fram och även en viss smörighet. Gör att man håller intresset uppe länge.

Betyg: 4,25 Mkt gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar