fredag 29 juli 2011

Beer Here - Dark Hops

Ratebeer
Dracks på 3 små rum 28e juli. Flaska delad med farsan.

Lukt: Tydliga rostade toner, chokladig.

Smak: Mkt rostat, nästan bränt. En del choklad. Lite bitter från "över"rostningen. I början kände jag ingen humlebeska alls. I slutet kände jag lite när värmen steg och kanske även smaken från förra ölen avtog lite.

Egna ord: Detta är ju en svart ipa, även om jag kanske egentligen skulle kalla det för välhumlad stout. Det är väldigt lite likhet mellan en ipa och denna öl. De flesta "black ipas" jag druckit har faktiskt haft väldigt tydlig närvaro av humle. Denna öl är svår att hitta humlen i tycker jag. Jag misstänker att detta har att göra med bitterheten som kommer av hur mkt rostad malt som använts. Det beska gömmer sig helt enkelt bakom det bittra och därför är det svårt att känna och separera dessa smaker. Detta är iallafall min teori, jag kan mkt väl ha fel. I mina ögon är det iallafall en brist hos ölet. Ska man göra en svart humlig öl tycker jag den ska smaka mer humle än så här. Annars dricker man en stout istället.

Betyg: 3,0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar