fredag 20 maj 2011

Sigtuna Summer IPA

Stil: IPA
Volymprocent: 7,0%
Kärl: Flaska (500ml)
Pris: 31,50:- från Systembolaget.

Ratebeer
Systembolaget


Dags för ett av de relativt nya släppen. Sigtuna Summer IPA. En IPA från släppet den 16e maj.


Utseende: Hälls upp gyllene/bärnsten i en klar ogrumlad vätska med halvstort ljust huvud som avtar rätt snabbt. Skummet lämnar rester på glaskanten undertiden det sjunker undan.


Lukt: En stor fruktig och aningen kryddig humlig lukt. Lite apelsin, lite blomster, för lite tankarna till marmeladen Robertsons Silver Shred. Det finns också en maltsötma i lukten. Den kommer fram först efter att ha luktat på den ett tag. Karamellaktig nyans.


Smak: Tunn vätska med torr känsla på tungan. Mkt beska. Först kommer sötma och syrlighet från citrusfrukter men rätt så snabbt övergår smaken till beska och bittert och drar tankarna mot läder. Det är inte mkt kolsyra i denna öl. Knappt någon alls.


Egna ord: Ok det har blivit mkt ipor nu under våren. Vissa dåliga men de flesta har faktiskt varit helt ok. Det gör också att det blir svårt att sålla ut agnarna från vetet. Till slut har man ju provat så många att man får svårt att komma ihåg vad som skilde en bra från en annan bra. Kvaliteten hos denna IPA tycker jag är smaken. Smaken är stark och bastant utan att kännas spritig på något vis. Det värsta jag vet hos IPOr är faktiskt när de inte bara känns vattniga i munnen utan även smakar vattnigt och urtunnat. Denna IPA är heller inte bara en humlebomb. Det finns även tydliga malttoner i denna öl som i många IPOr knappt märks till förmånen för bombastisk humlebeska. Jag har definitivt smakat bättre ipor än denna men det är trots detta en bra öl. Easter IPA av Mikkeller exempelvis är grym. Finns andra bra exempel också. Men denna har som sagt malten som jag åtminstone sällan själv märker av när jag prövar just ipor.
Det ger den lite komplexitet som kan ge ett plus från min sida. Jag skulle lätt kunna tänka mig att ha ett gäng såna här i kylen redo för just somriga dagar. För det lämpar sig denna ölen bra för. Man bör dock inte titta åt bilen dessa varma somriga dagar med tanke på hur stark den är.

Betyg: 3,75 Helt ok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar