torsdag 19 maj 2011

Flying Dog Gonzo

Stil: Imperial Porter
Volymprocent: 9,2%
Kärl: Flaska (355ml)
Pris: 29,70:- från Systembolaget.

Ratebeer
Systembolaget

Detta är den första portern på länge jag dricker. Alldeles för länge faktiskt, jag älskar porter och stout. 
Denna öl har ju funnits ute ett tag men jag har inte köpt någon förrän nu. De flesta som testar den säger att den är grym. Återstår att se om jag håller med :)

Utseende: Ölen hälls upp nästan becksvart med litet honungsgult skum. Skummet lämnar en del rester på glaskanten när den sjunker undan.

Lukt: Djup lukt av kakao och smör slår först emot ansiktet. En rätt stark sådan! En viss ton av saltlakrits infinner sig också. Framförallt är lukten chokladig och rostat på ett sött vis. Ej bitter eller rökig lukt. Det finns en viss humlig ton i lukten faktiskt också.

Smak: Mkt Lakrits i början! Slät känsla mot tungan och perfekt balanserad kolsyra som endast är en förnimmelse och inte mer. I slutet av smaken infinner sig både choklad och lakrits i en grym symbios som varken skär sig eller blir för mkt av någon del. Efterhand kommer humlen in och i eftersmaken kommer en smak och beska som tillsammans med den rostade malten för tankarna till ren kakao som ju inte är sött utan beskt. Även en del smörsmak infinner sig i slutet. Sälta och oljighet alltså.

Egna ord: Detta är en mkt god öl. Chokladsmaken och lakritsen fungerar perfa ihop med denna släta och hyfsat starka porter. Humlen är väl avvägd och spelar sin roll samtidigt som den hålls i skymundan. Det är kanske inte en sommaröl men så sitter jag inte i solen och dricker heller ;)
Denna öl är förmodligen perfekt att avnjuta till chokladdessert av de flesta slag. Speciellt choklad med hög kakaohalt skulle jag gissa. Jag ångrar lite i efterhand att jag inte hade det hemma. Det hade suttit fint. Såna här öl får en att nästan längta till höst och vinter och en högre kvantitet av porter och stoutstläpp hos systemet!

Betyg: 4,25 Mkt bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar