lördag 15 september 2012

Lost Abbey Avant Garde Ale

Ratebeer: 

Finns en stil som heter Bière de Garde tydligen. Detta ska då vara en sådan. Känner man att man vill fördjupa sig i vad en sån här är kan man läsa vidare här

Lost Abbey är ett utav de där bryggerierna som det rent spontant känns som att de bara gör riktigt välgjorda öl. Än så länge har det varit så för mig åtminstone. De vet också hur man tar betalt för detta och ofta är deras öl rätt så högt prissatta. Är man dock någorlunda övertygad av att man skaffat sig en kanonöl är detta dock inget problem i min värld.

Lukt: Väldigt egen lukt. En del jäst. En del persika men inte på det "syrliga" viset. Lite unket. Intressant.

Smak: Väldigt annorlunda alltså, med maltig dominans. Lite nötter, lite maltsötma och brända mandlar/caramell men inte sötsliskigt. En del jäst. Rätt så komplext detta. Det står på flaskan att det passar najs till ett nybakat bröd och det låter inte det minsta orimligt tycker jag. Lixom Bitter/ESB är detta något som spontant känns perfekt till vissa maträtter.

Intryck: Mkt annorlunda för mig, mkt spännande, mkt gott. Man får inte en hästspark i ansiktet av denna öl. Så mycket och starkt smakar den inte. Däremot kollar man tillbaka och undrar vad som hände och funderar lite extra över vad man egentligen dricker för det sticker väl ut från mängden ur vad i alla fall jag normalt dricker.

Betyg: 4,0 Mycket bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar