onsdag 12 september 2012

Gothenburg Beer Festival på Haket - Utvärdering

Precis som förra året besökte jag årets ölfestival i Göteborg som tog rum på krogen Haket.
Förra året var jag där med min likasinnade pappa och i år var vi faktiskt 4 stycken. Pappa och jag med respektive.

Vi var på första passet på lördagen (det finns 3 pass. Fre EM, Lör FM och Lör EM)

Priset är om jag minns rätt lite höjt emot förra året och dessutom visade det sig att det i år inte ingick något "prickkort", vilket jag är rätt så säker på att det gjorde förra året. Det kostar alltså 180 kr för inträdet till festivalen och då ingår glaset som du har att dricka med under passet. Ett kort med tio prickar kostar 200 kr.
Det första som slog oss var att de arrangerat om lite hur ölen skulle vara sorterad mellan de 2 våningarna som de har tillgodo. Dessutom visade det sig rätt snart att ölen som skulle finnas på övervåningen i baren inte var öppnade och att man helt enkelt fick vänta på att dessa skulle öppnas, vilket enligt oss var lite av ett fiasko faktiskt. På menyn stod dryckerna i kursivt om de skulle finnas på undervåningen. Många hade svårt att se vad som var i kursivt eller normalt.


Förra året fanns gott om vattenskålar att skölja sina glas i. I år tog det tag innan de kom fram alls. Det kan nämnas då också att vi var på samma pass förra året, alltså förmiddagen lördagen.

Men men, det fanns också en hel del goda öl att ta del av. Här följer de jag själv drack under dagen:

Lost Abbey Framboise de Amorosa (grymt bra! Bästa och mesta "stallkänslan" jag upplevt)
Sierra Nevada 30th Anniversary Jack & Kens Ale (också mkt bra, öppnades precis innan vi drog)
Stone Ruination Ipa (mkt beska, god och angenäm)
De Molen Haver & Gort Barrel Aged
De Molen Hemel & Aarde Bruichliaddish BA 2009 (Denna var riktigt, riktigt fin)
De Molen Hel & Verdoemenis 666 (god, men Turkey BA är ännu bättre!)
Southern Tier Imperial Oat (Mkt god, slät och fin)
Exclusif Oude Geuze 2009 (har tyvärr ingen aning om vilken öl detta är då det måste vara fel namn, god var den iallaf. Om någon vet vilken det var, hör gärna av er.)
Nögne Ö Sunturnbrew Bourbon Barrel (Denna tog jag utan att veta att det var rökig öl, som tur var är den rätt snäll och välhumlad)
Westvleteren 8 2002 (Den var mkt god men efter övriga ölen denna dag smakade den tyvärr för lite. Dock VÄLDIGT välbalanserad)

Som kanske synes dracks det mer eller mindre bara kanonöl och jag är nöjd med vad jag "kom åt" under dagen. Som kanske märktes i början av blogginlägget fanns det en hel del som gjorde en lite besviken, jämfört med förra året.

Nästa år bör det finns antingen 2 separata listor så att man lätt kan se vart ens dryck befinner sig. Dessutom tycker jag personligen att all öl skall finnas tillgänglig så länge den inte tagit slut. Jag ser hellre att en öl är slut än att den "öppnas om 3 timmar". Fler vattenbaljor att skölja glas i.

Det bör också nämnas att det fanns guldklimpar också. Ett exempel är att vi fick biljetter till eftermiddagspasset hemskickade istället för förmiddagspasset, men med ett mail var det inga problem att lösa väl vid dörren. Dessutom är personalen trevlig och tillmötesgående vilket är något som gör stora avtryck när man är på ett ställe som besökare. I år var det på gott och ont färre besökare än förra året (iallaf det passet vi var på) vilket gjorde att det var lättare att beställa och att röra sig i lokalen, hoppas bara att det går runt till nästa år också.

Just det. Hamburgertallriken jag åt var också grymt god :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar