lördag 15 september 2012

Cantillon Grand Cru Bruocsella 2008

Ratebeer: 

En oblandad lambik åldrad 3 år på ekfat innan tappad på flaska.

Enligt flaskans beskrivning är detta att betrakta som en vin gjord på säd. Det är nog heller inte så dumt beskrivet. Bilden är tagen bara sekunder efter den hälldes upp. Det finns mer eller mindre ingen kolsyra i denna öl.

Lukt: Krusbär, trä. Inte lätt att känna så mkt annat.

Smak: Mkt krusbär, ek och kanske även röda vinbär, hyfsat surt. Eftersmaken bringar en torr tunga. Lite dåligt med smaker i denna öl. Inte för att den inte smakar mkt men det finns inte så mkt intressant att hämta, på nått sätt.

Intryck: Intressant öl. Personligen tycker jag nog inte att det tillför så mkt att den helt och hållet saknar kolsyra. Att jämföra den med en rosé är nog inte helt fel kanske. Den smakar inte lika syrligt som tex en geuze. Oavsett är det en helt ok öl detta och fullt njutbart. Jag föredrar dock många andra suröl framför denna. Jag tror för övrigt detta är den första oblandade lambik jag testat, vad jag kan komma på åtminstone.

Betyg: 3,5 Helt ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar