söndag 6 maj 2012

Hoppin Frog DORIS The Destroyer Double Imperial Stout

Ratebeer

Fick hem ett gäng öl från Brill häromdagen varav 2 av dessa.
Ölen heter DORIS från amerikanska Hoppin Frog varav jag tidigare druckit den välkända BORIS som är en mkt bra oatmeal stout.
Beskrivningen nedan antyder att grunden är en BORIS vars recept fått extra allt. Intressant också att de valt att kalla den just Double Oatmeal Russian Imperial Stout. Varför ha korta namn på ölstilar när man kan köra långa ;)

"COMMERCIAL DESCRIPTION
Beware! Beware! The Double Oatmeal Russian Imperial Stout will destroy your taste buds like no other. More hops and more malt than BORIS create a super deep roasted and full bodied flavor, making this the great, great grand daddy of all stout styles."

Lukt: Välrostad malt, soja, grovt bröd och aningen charkuterier.

Smak: Kaskad av knäckebröd, mocka, soja/sälta. Det finns en tydlig beska här från humlen och jag minns inte att det var så pass påtagligt i BORIS även om de givetvis är svårt att dra några slutsatser utan att jämföra dom bredvid varandra. Beskan passar bra in i denna släta stout. Eftersmaken domineras av knäckebröd och fullkorn och den dröjer kvar väldigt länge.

Intryck: Denna öl luktar bra, smakar väldigt bra och har en grymt bra eftersmak. Som de övriga oatmeal stouts jag testat har den en tendens att "växa" i munnen på ett schysst sätt. Det gör att man verkligen inte behöver dricka mkt av den för att den ska smaka fullt ut. Vätskan är slät och nästan helt kolsvart. Definitivt en av de svartaste öl jag druckit. Det lilla av skummet som kom ut var kaffebrunt mer eller mindre. 
DORIS är en mkt bra imperial stout och håller väldigt länge. Min flaska höll hela kvällen och jag sparade inte på den direkt heller. Hoppin frog är ju rätt så generösa med sin flaskstorlek också. 

Likt beskrivningen på ölen som Hoppin Frog gett tycker jag det stämmer rätt bra. Man känner definitivt igen BORIS hos denna öl och den framstår som mer av allt. 

Betyg: 4,25 Grymt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar