lördag 26 november 2011

Founders Imperial Stout

Varit tyst ett tag på bloggen men jag har inte riktigt haft energin att göra mer än bara dricka en god öl och inte fundera så mkt mer på det.

Idag tänkte jag trots allt göra en liten provning på en av de öl jag fick av far min i Göteborg förra helgen.

Det första jag tänkte när jag hällde upp denna var att det var precis som att hälla upp en espresso i en kopp. Väldigt mörk vätska och brunt nästan obefintligt skum. I min bok bådar detta gott.

Luktade lite ur flaskan medan jag plockade fram kameran och tänkte att den här vill jag antagligen blogga om.

Ratebeer

Lukt: Äppleskal samsas med välrostade toner och lite torkad frukt, typ persika. Det finns en viss hökänsla i doften. Typ man äntrar ett häststall. Det är alltså ingen till synes söt stout utan jag gissar att detta blir en matit, mustig och robust stout med mkt spännande smaker. Återstår att se.

Smak: Krämig vätska, knäckebröd, lite kakao, kryddor, Lämnar en torr smak på tunnan och värmande känsla i halsen samtidigt som en rökigare smak äntrar och ger en liten tanke om att dricka starkare drycker. Eftersmaken återgår till en mer naturell sötma utan att vara sockrig. Tänk typ fullkornsbröd.

Intryck: Komplex öl som har mkt intressant att finna och som inte smakar som varannan öl i min mening.
Skapligt kaxig ABV även om den aldrig känns för mkt. Jag gissar och tror att denna öl kan bli ännu bättre på lagring även om den gör sig mkt bra att dricka som den är i detta skicket också. Denna öl har 4.05 i snitt på RB vilket är mkt bra betyg. Jag tenderar att vara snällare med mina betyg än snittet på RB så 4.05 är i mina mått mätt för lite. Jag ger den gott och väl: 


Betyg: 4.25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar