måndag 8 oktober 2012

Beställning utomlands? Ja tack.

Något jag inte sysslat mkt med är privatimport. Privatimport är mer eller mindre den enda vägen att köpa öl inom Sverige som inte direkt finns på Systembolaget. Det görs via privatimportfirmor som exempelvis Brill & c.o. och Great Brands med flera. Ett utav problemen med detta är att behandlingstiden tills att du har drycken är mkt lång (jag har bara testat en gång och det tog över 5 veckor om jag inte minns fel) och dessutom kan du sällan beställa något styckvis utan är låst vid kollikrav. Det finns undantag för detta men de är få.

Man kan dock också beställa utomlands. Jag har precis idag fått hem min första leverans från en sådan hemsida och nedan följer min lilla utvärdering av min beställning.

Jag köpte från en sida som heter www.bierkompass.de
Sidan hade i mina ögon grymt utbud av dels De Molen (vilket jag älskar) och barleywines och Stout/porter. De hade även en del suröl vilket jag gillar och det även min flickvän och det är en utav de öltyper som mer eller mindre inte existerar hos Systembolaget.

Man kan på sidan direkt se om drycken finns i lager eller inte och det är styckplock (yes!) som gäller. Lägger man för många antal i korgen än vad som finns kommer sidan säga åt dig vid utcheckning att du måste minska antalet på denna dryck.
Sidan är på tyska men det går att köra google translate om man vill se lite lättare vad man gör för något. Då ändrar dock också dryckerna namn vilket kan vara lite förvirrande.
Man betalar frakt per kartong och det står i köpvilkoren på ett ungefär vart det kommer att landa.
Jag handlade för 2 kartonger och frakten landade totalt på strax över 60 euro.

Här kommer det grymma. Jag la min order sent på torsdagkväll. Typ kl 22 eller 23. Fick samma kväll en bekräftelse på min order. Och kunde redan då göra överföring till deras konto. Dock var min bank tvungen att vänta 2 timmar efter att man petat in mottagaruppgifterna innan man kunde göra en överföring så jag väntade med det till morgonen efter, alltså fredag. Gjorde överföringen och strax efter får jag ett mail där killen som har butiken räknat ut frakten och jag kan då inte göra en ny överföring till samma konto samma dag, enligt Swedbank. Så jag sätter överföringen en dag senare och drar till jobbet. När jag kommer hem har butiken skickat allting, gett mig kollinummer och tackat för allt! Så han skickar alltså allt innan hans fraktpengar har kommit i good will och jag får alltså mina saker levererat idag på måndagen. Hade det inte varit helg hade jag fått mina saker grymt snabbt.

Det är i mina ögon grym service och jag arbetar själv i butik. Tänk om detta hade kunnat fungera likadant inom landet? Hade det gjort det hade jag givetvis utnyttjat det istället och sponsrat de som brinner för detta i Sverige men jag är ledsen, det finns mig veteligen ingenting om fungerar så här smidigt i vårt land och det är jävligt synd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar