onsdag 11 april 2012

Mikkeller Hop Burn Low

Ratebeer


Fick denna av min snälla far. 
Hade inte så bra koll på vad det var för något, bara läst av hans egna intryck att det var en god öl och namnet anger ju rätt så tydligt att det är en välhumlad öl. 


Då tror man att det är en DIPA eftersom den är på rätt så stadiga 10% Abv. samt ju enligt namnet verkar vara väldigt humlad. 


Det trodde jag när jag drack den också men detta är uppenbarligen en lager. För att vara exakt (enligt RB) är det en Imperial Pils/Strong Pale Lager. Jag tar en del av citatet: "These are essentially stronger versions of pilsners, though the increased malt and alcohol will noticeably reduce the hop accent" 

Lustigt, eftersom denna öl är ALLT annat än just maltig med reducerad humleaccent ;) 

Lukt: Vingummi, Mango (tropiska frukter generellt, kanske), all doft är av humlekaraktär. Den luktar väldigt mkt. 

Smak: Extremt mkt humle i en godis/fruktstil. Här finns precis som hos doften en rejäl dos av en påse vingummi och aningen gräs. Släng där i några godisar av violsmak också i en frukthumlig gryta så har man nog på ett ungefär vad det här smakar. Dvs väldigt gott.

Intryck: I princip godis på flaska. Den känns perfekt karbonerad. Man "märker" den inte men det betyder inte att den inte finns. Tvärtom. Den finns där i bakgrunden och tar inte plats, precis som det ska vara enligt mig. Ska jag anmärka på något är det kanske att den är bara aningen för stark. Jag kollade inte hur stark den var innan jag började dricka men jag vill nog påstå att det är rätt så påtagligt att detta är en stark dryck. Den smakar inte sprit, men det är inte långt ifrån gränsen, så att säga. 

Betyg: 4,25 Väldigt bra!

Det finns en till variant av Hop Burn som heter "High" http://www.ratebeer.com/beer/mikkeller-hop-burn-high/161167/ Det vore kul att pröva den också. Far min säger att den ska vara mer "balanserad". Den är lika stark dock. Nåväl. Nån gång kanske man springer på den :) Uppenbarligen är "High" en DIPA. Så min gissning är att High syftar på att ölen är överjäst och Low är underjäst (lager). Bara en gissning.

Oavsett, ser man denna på flaska eller tapp nånstans. Testa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar