lördag 3 mars 2012

Mikkeller/Brewdog/Nögne ö - Black Tokyo Horizon

http://www.ratebeer.com/beer/brewdog-nogne-o-mikkeller-black-tokyo-horizon/137813/
Har haft denna i skafferiet sen i höstas. Inte "vågat" öppna den :)

Nu blev jag dock för sugen och kände mig tvungen att pröva.

Detta är alltså en kollaboration av Mikkeller Black, Brewdog Tokyo* och Nögne ö Horizon. Den köptes i Danmark i höstas och kom även till Bolaget i november. Abv ligger på blygsamma 17,2%.

Hurdan är den då? Som syns på bilden har den obefintligt med skum. Det lilla som bildades var nästan svart.

Lukt: Kraftig doft vilket man kan förvänta sig av denna öl. Här hittar man knäckebröd, kakao, soja, lite äppleskal. Bra doft.

Smak: Oj. Är det första man tänker. Sen Får man åter fattningen och känner knäck, kakao, smör, kryddor av något slag jag inte kan komma på, lite mer syrlighet a la äpple och slutet kommer som en bastrumma med ihållande smak av kakao och bröd tillsammans med chili. Det är förmodligen inte chili egentligen utan det är förmodligen alkoholstyrkan som ger intrycket. Men läpparna känns efteråt som att de domnar lite, precis som om man äter något som är starkt. Jag vill egentligen skriva att den är vinös. Det är den väl men ärligt så känns rödvin i denna styrka betydligt starkare. Alkoholen i denna öl är sjukligt väldold.

Intryck: Detta är precis min typ utav öl. Jag avgudar öl av denna sort. När jag dricker denna tänker jag saker som. Varför nöja sig med mindre? Varför köpa öl med mindre smak när man kan ha denna istället som kommer vara tillräcklig för resten av kvällen? Det finns givetvis bra svar men i denna stund ter de sig dåliga. Detta är grymt.

När man har sippat på den en längre stund är det kakao och kryddor som är dominant.

Betyg: 4,75 Övergrymt.

2 kommentarer:

  1. Har tyvärr inte fått möjlighet att smaka denna men det vore otroligt intressant. Bor du i Kosta utanför Växjö? Jag bor utanför Växjö också. Kanske kunde vara kul att sambeställa någon gång isåfall? Ha det bra och tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
  2. Tack så mkt! Japp det vore kul. Saknar ju tyvärr folk här i närheten som jag kan beställa med så det vore jättefint. :)

    SvaraRadera