tisdag 6 december 2011

Djævlebryg Old Mephisto

Ratebeer
Systembolaget

Det finns bryggerier som gör bra öl och de finns de som är dåliga. Det finns också bryggerier som är allmänt fräna. Ett exempel på ett sådant är Bryggeriet Djævlebryg. Bara en sån sak som att de för varje flaska såld Gudelös skänker en slant till ateistiska sällskapet är tillräckligt för att man ska höja kinderna och fascineras av hängivenheten visad i skapandet hos såväl ölen som i själva varumärket.

Mephisto är tydligen en demon ur tysk folklore. Han figureras exempelvis i Faust där en person trött på livet köpslår om själen med denne demon.

Nog om demoner. Hur är ölen då?

Lukt: Det är en frisk udda doft hos denna öl jag har mycket svårt att placera. Har aldrig känt den hos någon annan öl jag kan minnas. Jag skojar inte när det närmsta jag kan placera är smultron. Det låter galet, och det är det också. I övrigt luktar ölen inte särskilt mkt och man får anstränga sig för att försöka känna vad den egentligen luktar.

Smak: Däremot smakar den desto mer. Även här finner jag överaskande nog smultron! Helt galet. Smultronsmaken är gissningsvis ett resultat av humlingen och den samsas med karamellsötma som inte alls är så där kandisockersmakande som barley wines är i vanliga fall. En viss hint av någon träsort finns också. Något som gör att den smakar mer moget helt enkelt. Eftersmaken dröjer kvar och inger den där vinösa karaktären typisk hos en barley wine.

Intryck: Detta är en galen barley wine faktiskt. Har aldrig tidigare testat en som smakar så här frisk och .. smultron. Den luktar lite dåligt tycker jag och det gör att man inte blir så där jättetaggad när man ska dricka. Däremot är smaken annorlunda och spännande vilket gör att man blir fascinerad och förvånad. Hur pass trött man blir på det efter en flaska återstår att se då jag fortfarande nyligen börjat dricka men jag tror denna är spännande flaskan ut. En välgjord öl som passar perfekt i vintermörkret, speciellt nu när det faktiskt ligger ett snötäcke utanför fönstret.

Betyg: 4,0 Mkt bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar